Людина, яка дивиться тільки у минуле або зосереджена лише на сьогоденні, ризикує пропустити майбутнє. Так колись сказав Джон Кеннеді. На мою думку, на ці слова варто звернути увагу всім, хто сьогодні працює в системі охорони здоров’я. Зараз час великих змін у системі, які повинні зробити її орієнтованою на пацієнта.
У нормативне майбутнє першою увійшла первинна медична допомога. 1 033 комунальних закладів, де працюють сімейні лікарі, терапевти та педіатри, підписали договір з НСЗУ та перейшли на нову систему фінансування. Вони користуються електронними інструментами та дбають про сервіс та якість послуг, інвестують у професійний розвиток.
Понад 28 мільйонів пацієнтів обрали свого лікаря та тільки у 2019 привели в заклади понад 11 мільярдів гривень за договором з НСЗУ, за прозорими та однаковими для усіх правилами. Зарплати лікарів та медичних сестер зросли вдвічі і навіть втричі у переважній більшості медичних закладів. Наступного року — черга за спеціалізованою стаціонарною та амбулаторною допомогою. На лікарні та діагностичні центри чекає зміна методу фінансування. Туди теж мають піти гроші за пацієнтом.
Єдиним джерелом фінансування шляхом коштів державного бюджету для медичних закладів стане контракт з НСЗУ. Субвенція для спеціалізованої медичної допомоги у 2020 році не передбачена. Аби не пропустити це майбутнє і бути готовими до нових правил, заклади повинні уже сьогодні подбати про три важливі кроки: автономізуватися (перетворитися з комунальних/державних бюджетних установ у комунальні/казенні некомерційні підприємства), комп’ютеризуватися (мати комп’ютери, мережу та доступ до інтернету на робочих місцях) і під’єднатися до Електронної системи охорони здоров’я через відповідну медичну інформаційну систему (МІС).
Всі дані про надану пацієнтам медичну допомогу будуть переведені в електронний формат, адже тільки так можна гарантувати їхню вірогідність. На основі цих перевірених даних НСЗУ заплатить за договором – вчасно та у повному обсязі. Нові механізми оплати відпрацьовуються зараз в пілотному проєкті в Полтавській області. Їхнє запровадження вже демонструє перші результати: лікарні, які пролікували більшу кількість пацієнтів, отримали більше коштів.
Керівники закладів автономізованихі підприємств, можуть вільно ними розпоряджатися, в тому числі, преміювати кращих співробітників. Трансформація системи охорони здоров’я, яка зараз відбувається, дає шанс справжнім професіоналам — шанс на професійне зростання та достойний офіційний дохід від держави.
Це майбутнє, в якому в центрі системи охорони здоров’я буде пацієнт, а лікар матиме гідну оплату праці від держави, настане значно швидше, якщо ми будемо наближати його разом.
Олег Петренко, голова Національної
служби здоров’я України